Jahaja. Vad ska man skriva idag? Har inte tränat idag. Dåligt av mig.
Är det någon som vill ta hand om mig i Valborg i Uppsala förresten? Mina numera f.d. vänner har kukat ur och ska inte åka eller vara på plats. Därmed behöver jag en vänliga själ som håller ett vakande öga över mig ute i den vimlande valborgsnatten. En kexchoklad är belöningen för besväret.
Nytt moment nu förresten. Kunskapssamhället. Masssssor att läsa. Ca 150 sidor till varje seminarium. Det blir tuffa balonger. Plus ett PM på det. Plus min assistenttjänstgöring. Sen behöver jag lite kvalitetstid med mig själv också. Hur ska detta gå? Huga!
Wednesday, April 16, 2008
Monday, April 14, 2008
Hur man läser en pulskurva
På särskild begäran ska jag nu skapa en snabb-guide som förklarar grunderna i hur man läser en pulskurva, och även indirekt hur man tränar pulsbaserat. Fantastiskt va?! Vilken tur för er alla tokstollar som hittade hit idag va? VAAA?!
Nedan finns en pulsfil från dagens halvdistans pass där jag inledde med några längre intervaller. Den blå kurvan visar hastigheten, den svarta visar höjden över havet (klockan är nog inte rätt kalibrerad, men skillnaderna stämmer relativt bra) och den röda är pulsen. I rutan nedanför finns en ruta där det står puls och siffrorna till höger, alltså 148/177 är medelpuls under passet respektive maxpuls. Under finns medelhastighet och maxhastighet. Som ni ser är jag snabb som ett as! I programmet finns mer avancerade funktioner som kan visa spenderad puls i ett visst intervall osv men det syns inte här.
Grunderna i pulsbaserd träning är att man bör veta sin maxpuls. I mitt fall ligger den på runt 200. I skidsporten finns systemet A1, A2, A3 och A3+ eller tävling. A1 är distanspass, A2 snabbdistans, fartlek mm och A3 är intervaller runt mjölksyratröskeln. Den sista är just tävling, eller intervaller över trösklen. Pulszonerna för dessa varierar beroende på maxpulsen, men A1 på ca 60-75% av max, A2 75-85%, A3 85-90 och A3+ >90% är relativt standard. Alltså ligger min distanspuls på mellan 120-150 slag i minuten osv uppåt.
Hoppas ni är lyckliga nu som fick denna fantastiskt informativa redogörelse.
Paris-Roubiaix hade allt man kunde önska sig. Utom regn kanske.. Riktigt spännande. Synd om Bäckstedt som körde sönder hjul och cykel. Han hade tydligen Carbon-fälgar vilka inte höll i Arenberg-skogen, där undertecknad för övrigt cyklat. Är förvånad att de vågar köra med Carbon. Det brukar inte hålla, och om jag inte missminner mig brukar de flesta i topp 5 alltid ha "standardhjul". Ljunken körde ju grymt bra. Fan att han skulle krascha. Såg ut som han var lite för het i den svängen. Men men. Shit happens.
Annars? Vadå?
Nedan finns en pulsfil från dagens halvdistans pass där jag inledde med några längre intervaller. Den blå kurvan visar hastigheten, den svarta visar höjden över havet (klockan är nog inte rätt kalibrerad, men skillnaderna stämmer relativt bra) och den röda är pulsen. I rutan nedanför finns en ruta där det står puls och siffrorna till höger, alltså 148/177 är medelpuls under passet respektive maxpuls. Under finns medelhastighet och maxhastighet. Som ni ser är jag snabb som ett as! I programmet finns mer avancerade funktioner som kan visa spenderad puls i ett visst intervall osv men det syns inte här.
Grunderna i pulsbaserd träning är att man bör veta sin maxpuls. I mitt fall ligger den på runt 200. I skidsporten finns systemet A1, A2, A3 och A3+ eller tävling. A1 är distanspass, A2 snabbdistans, fartlek mm och A3 är intervaller runt mjölksyratröskeln. Den sista är just tävling, eller intervaller över trösklen. Pulszonerna för dessa varierar beroende på maxpulsen, men A1 på ca 60-75% av max, A2 75-85%, A3 85-90 och A3+ >90% är relativt standard. Alltså ligger min distanspuls på mellan 120-150 slag i minuten osv uppåt.
Hoppas ni är lyckliga nu som fick denna fantastiskt informativa redogörelse.
Paris-Roubiaix hade allt man kunde önska sig. Utom regn kanske.. Riktigt spännande. Synd om Bäckstedt som körde sönder hjul och cykel. Han hade tydligen Carbon-fälgar vilka inte höll i Arenberg-skogen, där undertecknad för övrigt cyklat. Är förvånad att de vågar köra med Carbon. Det brukar inte hålla, och om jag inte missminner mig brukar de flesta i topp 5 alltid ha "standardhjul". Ljunken körde ju grymt bra. Fan att han skulle krascha. Såg ut som han var lite för het i den svängen. Men men. Shit happens.
Annars? Vadå?
Sunday, April 13, 2008
Väntan...
Borde ge mig ut och träna i väntan på Paris-Roubaix. Ska bli grymt kul att se i alla fall. Känns konstigt att sitta och hoppas på regn, men det ser ut som att det blir skitväder nere i Frankrike! Ska bli grrrrrymt kul! Tror det var 2002 det regnade rejält senast. Tror det var det året Boonen blev trea, ung som en spoling, och Hincapie kraschade bort sig ute på ett fält. Hursomhelt ska det bli sköj att se.
Det gick ok med seminariet om mitt PM. Inte super, men det var hekt ok. Måste nog lägga mycket mer energi på mitt skrivande misstänker jag. Ska skärpa mig! Jag lovar!
Ska nog gå ut och springa lite intervaller. Får nog bli så. Vet inte riktigt var och vad, men det ger sig.
Återkommer med rapport om löpning och cykling.
Yo!
Det gick ok med seminariet om mitt PM. Inte super, men det var hekt ok. Måste nog lägga mycket mer energi på mitt skrivande misstänker jag. Ska skärpa mig! Jag lovar!
Ska nog gå ut och springa lite intervaller. Får nog bli så. Vet inte riktigt var och vad, men det ger sig.
Återkommer med rapport om löpning och cykling.
Yo!
Subscribe to:
Posts (Atom)