Thursday, June 3, 2010

Cancellara motorcykel


Jag har inte skrivit på mycket länge. Det finns flera anledningar, men mest att lust har saknats. Men nu! Nu är jag sugen igen. Ska springa Stockholm Marathon på lördag. Ska bli kul. Faktiskt. Jag ser fram emot det. På riktigt alltså. Nej, jag skojar inte.

Men... Anledningen att skriva är att jag ville skriva av mig lite om Cancellara, och jag hoppas några hittar hit via google...
Jag måste säga att jag tror inte ett dugg på anklagelserna. Det finns många argument. Men. Man kan titta på argumenten som talar för till att börja med.

Cancellara var verkligen omänskligt stark i Flandern och Roubaix. Inget snack om saken. Jag var själv nere och såg Flandern, och använde beskrivningar som att han gick som en motorcykel. För det var verkligen vad han gjorde, främst i Roubaix. Sen är det lätt att läsa in mycket i uttalanden efteråt. Exempelvis skriver fotografen Graham Watson i senaste CycleSport om just hur överlägsen han var, att han knappt gjorde en grimas och " not even straining muscles". Och detta skrev han innan diskussionen kom igång, och Watson är knappast ute efter att peka finger. Det var mest ett konstaterande. Och sannerligen är det lite medryckande att se den nu berömda youtube-filmen. Konstiga finger-rörelser, sittandes attacker osv. Sen var de två attackerna sjuka; avståndet blev oerhört stort direkt. Cykelbytena är också argument och jag har inte fått grepp om hur Cancellaras SRM-mätare kunde visa 6 timmar 20 minuter när han trots allt bytte cykel 2 gånger. SRM-mätaren bytte de inte direkt i bytena, men kanske senare? Se: http://www.youtube.com/watch?v=pu88AdxIyPo&feature=related

Och den ursprungliga filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=8Nd13ARuvVE

MEN!

Svårt att hitta en logisk ordning här, så jag kör bara. Till att börja med: attacken i Flandern. Luckan till Boonen blev stor, men direkt efter målgång sa han att han fick kramp i det ögonblicket, vilket syns. Han trampar luft, kränger över cykeln och tappar massor med kraft. Cancellara är känd för att vara extremt bra på att få ner kraften i pedalerna.

Attacken i Roubaix ser också sjuk ut. Han har en sanslös kadens och luckan blir grymt stor direkt. Men visst ser man att de fyra i täten lugnar sig när attacken går? De ser att det är Cancellara och vet att det inte är deras ansvar att ta den luckan. Sen att han utökar avståndet direkt beror på, med stor sannolikhet, att han går på rött 15-20 minuter, han är världens bästa tempoåkare och framförallt; ingen vill jobba där bakom. Ingen vill hjälpa Boonen.

Sen, rent tekniskt. Ca 2 kilo som den hela skulle väga har jag svårt att se att man skulle vilja i Muur-Kappelmuur. Frågan är om det rent fysiskt skulle tjänas in? Sen, wattmätaren (om man ska tro den filmen) visar 1450 Watt. Sjuuuk siffra som bara de bästa spurtarna kan matcha, men med största sannolikhet är siffran från Muur, eller möjligtvis från rycket i Molenberg. Motorn skulle ge 100 watt.... Jag är inte ingenjör, men jag har svårt att se att den skulle göra någon skillnad så "högt upp" i registret. Cyklar man med ca 200 watt, absolut, men inte över 1000 watt. Dessutom var det någon som mailat och pratat med tillverkaren vilka menade att man kan få effekt upp till 90 RPM (kadens). I båda de attackerna, framförallt i Roubaix, men troligtvis även i Muur. håller han en kadens över 90, och enligt tillverkaren får man ingen hjälp över 90 RPM. Alltså... I attackerna borde han inte fått någon som helst hjälp av motorn. Och efter att ha läst en massa bloggar och inlägg av folk som "vet" (ja, man får ta sånt med en nypa salt) så verkar en så liten motor och ett så litet batteri kunna göra någon skillnad.

Tänk bara helt logiskt. Motorn på en vespa får knappast rum i en cykelram (eeh, jaså.....). Sätt dig och kör uppför 15-20 % lutning, försök accelerera. Ytterst tveksamt att den orkar. Hur ska en motor, klart mindre med klar mindre effekt, då kunna göra skillnad i Muuuren?

Intressanta inlägg:
http://cyclocosm.com/2010/06/a-failure-of-logic/

Och en film "emot":
http://www.youtube.com/watch?v=S4lq5lewHrU&feature=related
http://cozybeehive.blogspot.com/2010/06/gruber-assist-made-no-sale-to.html

1 comment:

Anonymous said...

Allt det du skriver är intressant, och jag delar din uppfattning till fullo. Men det som retar mig allra mest är ändå att det ju inte finns någon som helst koppling mellan cancellara och de första två delarna av "orginalfilmen" (den som väckt sådan uppmärksamhet) visar.
Först visar man en film som hävdar att det skulle vara teoretiskt möjligt. (vilket styrks av en tragisk föredetting som tror han kan vinna en giro etapp om han kommer upp i 50). Sedan visar man en film där Cancellara vinner två lopp. I princip den enda kopplingen är att filmerna visas efter varandra. Andra delen av filmn skulle mer eller mindre kunna bytas ut mot vilken cyklist som helst som vinner en tävling!
Men det är klart, skulle man vilja sälja sånna däringa motorer (eller vad nu syftet är) så klart man skulle välja Cancellara. Han är ju det närmaste en mänsklig motorcykel man kan komma.

Det är ju inte så svårt att göra liknande filmer om vem som helst. Först en snutt som visar att en GPS får plats i en armbands klocka, och sedan ett klipp på en orienterare som tittar på klockan under tävling. Klappat och klart. Bevis!

Det tragiska är också att "media" hakar på vilken tunn soppa som helst. T o m SVT-sporten är på den nivån.